5,0 36 Google reviews
Vergroot je verkoopkansen met Marketplaces
De invloed van marketplaces groeit. Grote marketplaces als Amazon, Zalando en AliExpress domineren de internationale handel. Ook in Nederland neemt het aantal marketplaces in rap tempo toe. Naast bol.com bieden steeds meer retailers hun platform aan. Dit maakt het mogelijk om je producten ook op Blokker, Decathlon, Kruidvat, Praxis, V&D, Wehkamp, en nog veel meer marketplaces te verkopen. Veel van deze marketplaces hanteren een bepaald beleid, waarbij je als verkoper goedgekeurd moet worden voordat je wordt toegelaten op het platform.
De zoektocht naar een product begint in veel gevallen op een marketplace. Ook in Nederland. Marketplaces vormen zowel het startpunt voor oriëntatie als het eindpunt voor de aankoop van een product. Door deze combinatie vormen marketplaces het voorkeurskanaal voor veel consumenten. Vooral het grote aanbod, de eenvoud van bestellen en de snelle levering zorgen ervoor dat consumenten blijven terugkeren naar hun favoriete marketplace.
Marketplaces zijn inmiddels een no brainer voor iedere online verkoper, maar ze hebben een behoorlijke impact op je e-commerce strategie. Daarom is het verstandig om vooraf goed na te denken over de inzet van marketplaces. Wij helpen je om doordacht te starten op marketplaces, zodat je duurzaam kan groeien.
marketplaces: toegang tot nieuwe klanten
De nextlane® werkwijze
Onze hulp kun je verwachten bij het uitdenken van een professionele marketplaces strategie, en ook bij de uitvoering daarvan. De onderdelen waar we mee aan de slag gaan zijn:
- Selectie: we starten met onderzoek. Waar bevindt je doelgroep zich? Welke platformen passen bij jouw merk? Welke concurrenten zijn al succesvol aanwezig? Waar zoeken consumenten naar op dit platform? En welke producten bieden kansen tot succes?
- Tactiek: we gebruiken de beschikbare data om de meest geschikte producten voor marketplaces te vinden. Hiervoor gebruiken we productvariabelen zoals marges en retourpercentages. We automatiseren het liefst zoveel mogelijk processen. In deze fase bepalen we welke processen dat gaan zijn. In de meeste gevallen zijn dit prijs- en voorraad updates. Maar ook processen als retouren, advertenties en pricing zijn te automatiseren. Logistieke keuzes kunnen veel impact hebben, en vormen daarom ook onderdeel van de marketplaces tactiek.
- Opbouw: dit begint met het strak neerzetten van de productlistings. Met het gebruik van een feedmanager zoals Channable automatiseren we ook dit proces. Daarnaast helpen we met het opzetten van de product-review strategie. Om maximale zichtbaarheid te realiseren zetten we de advertising mogelijkheden van de marketplaces zo slim mogelijk in.
- Analyse: marketplaces delen steeds meer data. Data over de prestaties van je producten, de advertenties en de doelgroepen die te bereiken zijn op de marketplace. Deze data is cruciaal voor het optimaliseren van de strategie op marketplaces.
Who’s next?
Neem contact op
Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende introductie.
"*" geeft vereiste velden aan