Adresgegevens
Burgemeester Stekelenburgplein 199
5041 SC Tilburg
Slimme raamdecoratie is de toekomst en bij Smartblinds vinden ze dat iedereen moet kunnen genieten van meer persoonlijk comfort, gemak, plezier, veiligheid, sfeer en duurzaamheid in huis. Vanuit nextlane® zijn wij aangehaakt om een marketingstrategie te ontwikkelen die meer rendement haalt uit de campagnes en waarbij we nadenken over de complexe customer journey van elektrische raamdecoratie. Een optimale klantervaring staat hierbij centraal.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer rendement halen uit onze campagnes en hoe krijgen we meer inzicht in de customer journey. Daarnaast wil Smartblinds een optimale klantervaring bieden voor de bezoekers op advertentieplatformen en de website.
”De complexe customer journey van elektrische raamdecoratie is moeilijk in kaart te brengen. Het team van nextlane® heeft meegedacht in hoe we de customer journey kunnen uitbouwen met andere touchpoints maar ook hoe we inzicht krijgen in het rendement van de verschillende touchpoints.
Devin PoortermanE-commerce manager van Smartblinds
Wij beginnen altijd met een analyse van de huidige situatie. Als we weten waar de klant staat, schrijven we een marketing groeistrategie die op het lijf geschreven is van Smartblinds, dit is altijd maatwerk. De strategie in een notendop? Data x Touchpoints x Automation.
We zijn begonnen met het analyseren van de customer journey. De customer journey van elektrische raamdecoratie is complex en bestaat uit een langere lead to sale tijd. De customer journey bestond uit; stofstaal aanvraag, adviesgesprek en een transactie. We hebben ervoor gekozen om een soft conversie voor te plaatsen als eerste touchpoint. Hierbij hebben we gekozen voor een brochure aanvraag. De brochure aanvraag hebben we gebruikt in de SEA en Social campagnes. Middels Zapier hebben we een webhook gebouwd die de leads doorzet naar de Email Service Provider (ESP) van Smartblinds. In de ESP hebben we automations ingesteld die ervoor zorgen dat de mensen de brochure ontvangen en om ze vervolgens mee te nemen in de customer journey. Van brochure aanvraag naar stofstaal aanvraag, vervolgens een mogelijk adviesgesprek om vervolgens een transactionele mail te sturen. Door dit touchpoint toe te voegen aan de customer journey hebben we de database van email voor Smartblinds exponentieel laten groeien.
Naast het toevoegen van een touchpoint in de customer journey is het ook de wens om meer inzicht te krijgen in de customer journey. Dit hebben we ingesteld door naast de standaard e-commerce tracking ook te gaan werken met OCT (Offline Conversion Tracking), dit doen we door het afvangen van de click ID’s van Google en Meta. Vervolgens sturen we de transacties uit de backend middels de click ID’s (als deze aanwezig zijn) terug naar de advertentieplatformen om de transacties te koppelen aan de touchpoints in de customer journey. Op deze manier krijgen we ook inzicht in welke campagnes rendabel zijn en welke minder rendabel. Ook kunnen we middels de click ID’s de drop off percentages zien per touchpoint. Iets wat voor Smartblinds waardevol is maar ook voor ons als marketeers. Zo kunnen we namelijk exact doorberekenen hoeveel een lead mag kosten van bepaalde touchpoints.
Door de customer journey van Smartblinds onder de loep te nemen en een touchpoint toe te voegen hebben we de database met first party data exponentieel laten groeien. Daarnaast hebben we inzicht gekregen in de complexe customer journey van de bezoekers van Smartblinds.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende introductie.
"*" geeft vereiste velden aan