5,0 36 Google reviews
Wat is het Google Marketing Platform?
Het Google Marketing Platform (GMP) is een geïntegreerd pakket van marketingtools en brengt de media/advertentie- en analyse services van Google samen in een omgeving. Het omvat een reeks krachtige tools, waaronder Display & Video 360 (DV360), Search Ads 360, Campaign Manager en meer. Google positioneert zich met GMP als een “full stack technology suite”, waarin je een 360 graden klantbeeld krijgt.
Door deze integratie is een tool ontstaan voor het inkopen, plannen, meten, testen en optimaliseren van alle online marketingcampagnes. Allemaal vanuit één plek. Met GMP kun je de complexer wordende customer journey beter analyseren. Doordat alle Google tools zijn geïntegreerd in één platform krijg je een vollediger beeld van je klanten. Doelgroepen zijn hierdoor eenvoudiger te identificeren. Daarnaast is het makkelijker om een koppeling te leggen tussen mediacampagnes via Display en Video en zoekgedrag via Search. Attributie is binnen GMP een stuk betrouwbaarder dan wanneer je werkt met losse Google tools.
integratie van Google producten
Wat zijn de voordelen van Google Marketing Platform?
Naast dat GMP zorgt voor een efficiëntere werkwijze door de uniforme interface en de data-koppelingen tussen systemen, biedt het Google Marketing Platform nog een aantal voordelen:
- Krachtige machine learning: hierdoor kun je processen sneller automatiseren over meerdere kanalen en zul je advertentietrends snelle spotten.
- Meer grip op uitgaven: door de integratie van meerdere tools krijg je direct inzicht in welke marketingactiviteiten wel of niet werken.
- Attributie over kanalen heen: vanwege de integratie is er minder dataverlies. Het is mogelijk om conversie-attributie toe te passen over alle kanalen heen, waardoor je beter inzicht krijgt in de rol van een specifiek kanaal in de aankoopfase. Hierdoor kun je budgetten beter alloceren.
- Beter inzicht in je doelgroep: door de integratie van Google producten, krijg je een volledig beeld van je klant. Door het beheren van je doelgroepen in één platform, kun je beter controleren waar en hoe vaak iemand een uiting krijgt te zien. Bovendien worden gegevens gekoppeld aan Google-signalen over andere apparaten en intenties om de meest waardevolle doelgroepen te identifieren.
- Inzichten sneller delen: alle rapporten staan ook op één plek. Dit maakt het makkelijk om data over je doelgroep, media en campagneresultaten te delen met verschillende teams.
Branding en awareness als doelstelling
Waarom gebruikmaken van Google Marketing Platform?
Het Google Marketing Platform biedt geavanceerde oplossingen voor zowel kleine bedrijven als grote ondernemingen. Vooral de geïntegreerde doelgroep-inzichten en attributie over alle kanalen zijn belangrijke voordelen voor een adverteerder.
Wanneer branding en awareness doelstellingen belangrijk zijn voor jouw bedrijf, biedt het Google Marketing Platform meer mogelijkheden dan wanneer je puur Google Ads inzet. GMP fungeert als DSP waarmee je programmatic (realtime) ruimte bij digitale media kan inkopen. Dit betreft zowel display als video inventory bij tal van bekende mediapartijen. Het bereik dat je kan realiseren middels GMP is dus een stuk groter dan het bereik via Google Display Netwerk en YouTube binnen Google Ads.
Who’s next?
Neem contact op
Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende introductie.
"*" geeft vereiste velden aan