5,0 36 Google reviews
Doublepoint | Omzetgroei door slim, schaalbaar en efficiënt gebruik te maken van de voorraadkennis
Doublepoint is een online HiFi-speaker specialist en is actief in Nederland en België. Het team achter de webshop heeft een ware passie voor audio. Geluid waar je kippenvel van krijgt en waar je je helemaal in verliest. Apparatuur waar je nog jarenlang van geniet. Daarom biedt Doublepoint een gefilterd productaanbod aan: alleen de meest hoogwaardige apparatuur verdient een plekje in hun digitale schappen.
De eigenaar van Doublepoint is een meester in voorraadbeheer. Hij weet op basis van de merken die ze voeren hoeveel producten ze moeten inkopen van welk type. De afgelopen jaren is dit enorm goed gegaan. Echter is deze beschikbare voorraadkennis nooit goed gebruikt in de campagnes.
Het vraagstuk van Doublepoint
De vraag is dus: hoe kunnen we slim, schaalbaar een efficiënt gebruik maken van die voorraadkennis in een online cross-channel strategie?
”Vanaf dag één wordt er proactief meegedacht vanuit klantperspectief met resultaat. Nieuwe innovatieve ontwikkelingen worden geopperd en samen worden we professioneler op ieder marketinggebied. Dankzij de betrokkenheid en expertise verbeteren alle huidige campagnes voortdurend.
Maarten PruijnEigenaar van Doublepoint
De aanpak van nextlane®
De doelgroep van Doublepoint bestaat uit zogenaamde audiofielen. Echte liefhebbers die vaak al weten welke merken ze in huis willen hebben. We analyseerden via welke marketingkanalen we deze doelgroep kunnen bereiken. Na een kanaal analyse en strategische sessie kwamen we uit op Google Shopping, Google Search, Microsoft Shopping, Microsoft Search, Amazon, Bol.com, Kieskeurig en Tweakers.
Om het beheersbaar, schaalbaar en efficiënt te maken, kozen we om feed based te werk te gaan met feed-managementtool Channable. Een belangrijk argument hiervoor is dat we alle bovenstaande kanalen kunnen koppelen vanuit deze tool.
3 van de 4 P’s van het bekende 4P-model zijn extreem belangrijk voor de doelgroep van Doublepoint. Dit zijn product, prijs en promotie. Op basis van deze analyse bepaalden we dat:
- Product: Doublepoint heeft de afgelopen jaren bewezen dat het meesters is in voorraadbeheer. Maar voor deze doelgroep is het ook belangrijk dat het product betrouwbaar is omdat het vaak gaat om behoorlijke investeringen. HIerbij zijn beoordelingen cruciaal.
- Prijs: we werken met een laagste-prijs-garantie. Heeft de doelgroep een product elders goedkoper gezien? Dan krijgen ze 5% korting op de goedkoopste prijs. Om ervoor te zorgen dat Doublepoint altijd de laagste prijs heeft, zorgen wij voor inzichten in de prijzen van concurrenten. Als concurrenten een lagere prijs aanbieden, passen we de prijs in de backend aan. Dit wordt automatisch door Channable doorgepusht naar andere kanalen.
- Promotie: Doublepoint voert veel merkspecifieke promoties (zoals Black Friday, Sinterklaas en kerst). Belangrijk is dat we dit in de campagne-set-up kunnen verwerken en het schaalbaar kunnen maken over verschillende marketingkanalen heen. Dan kunnen we de acties die er zijn (saleperiode of -percentages) direct in alle feeds en advertenties verwerken via Channable.
De infrastructuur is nu duidelijk: we willen de zogenaamde audiofielen schaalbaar over meerdere marketingkanalen heen gaan bereiken met Channable. Dit betekent dat we Doublepoint moeten helpen met het zo zorgvuldig mogelijk vormgeven van de feed, zodat we met marketing optimaal gebruik kunnen maken van de data.
We hebben besloten om de backend te gebruiken als een PIM-systeem. Dit is het hart van het bedrijf waarin alle productinfo op dezelfde manier is gestructureerd. In de backend hebben we zichtbaarheidsvelden geconfigureerd. Als de waarde 1 is zetten we het product door in de feed. Is deze 0? Dan verwijderen we het product juist. Doublepoint heeft één taak: zorgvuldig en gestructureerd werken in de backend waaraan de marketingkanalen zijn gekoppeld. Zo bepalen ze zelf welk product op welk kanaal wordt getoond.
Het resultaat
Deze case laat zien dat het belang van een sterke en efficiënte samenwerking niet altijd hoeft te zitten in frequent contact, maar meer in het organiseren van de structuur van systemen en werkwijzen die op elkaar zijn afgestemd.
Doublepoint kan vanuit de backend van hun webshop direct invloed uitoefenen op marketing zonder tussenkomst van ons als agency. Zo voorkomen we onnodig handmatig werk en kunnen we meer op strategisch niveau met de klant meedenken. Daarnaast is deze oplossing cross-channel en makkelijk schaalbaar naar andere kanalen en landen.
48
Meer omzet
19
Minder kosten
23
Meer klikken
Neem contact op
Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende introductie.
"*" geeft vereiste velden aan