Rogelli | Van Magento naar Shopify – Het belang van een goed migratieplan
Bij een platformmigratie loop je serieuze risico’s op verlies van organisch verkeer, rankings, conversieratio’s en verstoring van je advertisingstrategie. Wij zien helaas veel mislukte migraties voorbij komen die uiteindelijk zorgen voor omzetverlies, herstelwerk en reputatieschade. Een duidelijk en goed doordacht migratieplan is daarom essentieel. Het team van nextlane® begeleidt regelmatig migraties, dit is een van onze expertises. We doen dit voor verschillende typen klanten. Maak van een migratie een kans in plaats van een risico door de juiste stappen te volgen en slim na te denken over de uitwerking.
Zonder migratieplan ben je verloren
Voor onze klant Rogelli mochten wij de migratie begeleiden van Magento naar Shopify. Dit deden wij samen met onze Shopify-partner Flatline Agency. Rogelli is een internationaal merk én tevens familiebedrijf dat zich richt op onder andere fietskleding. De Magento-omgeving sloot niet meer aan bij de manier waarop Rogelli wil werken: snel schakelen, eenvoudig e-commerce best practices integreren en beschikken over een schaalbare setup. Flatline was verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe webshop, terwijl nextlane® de begeleiding verzorgde op het gebied van SEO (organische rankings en shopstructuur), CRO (e-commerce-best practices), Data (tracking van de shop) en Advertising (productfeed).
”Het was heel fijn om nextlane naast ons te hebben tijdens de migratie van Magento naar Shopify. Ze dachten proactief mee over de structuur en inrichting van onze webshop, kwamen zelf met slimme oplossingen en namen ons ontzettend veel werk uit handen. Nextlane is professioneel, betrokken en altijd bereikbaar. We voelden ons volledig ontzorgt en dat gaf rust in een spannend proces.
Melvin WagtmansEigenaar van Rogelli
De aanpak van nextlane®
Planning (Een goede voorbereiding is het halve werk)
Op basis van de planning van Flatline bepalen wij de planning voor de specialisten van nextlane®. We vinden het belangrijk om in elke fase betrokken te zijn, onze adviezen te delen en waar nodig de uitvoering over te nemen.
Voorbereiding: we inventariseren de wensen van de klant en stellen op basis van de huidige webshop een eigen verbeterlijst op. Onze SEO- en dataspecialisten voeren een nulmeting uit en maken een interne migratieroadmap met duidelijke taken en timings.
Development: onze SEO-specialist adviseert over de menustructuur (het ideale moment voor aanpassingen) en start met de redirectmapping. Daarnaast geven we doorlopend CRO-advies – van homepage tot checkout.
Pre-go-live: we voeren crawltests, redirectchecks, indexatiesimulaties, SEO-checks en trackingaudits uit.
Live & monitoring: redirects worden uitgerold, dataconnecties geactiveerd en de productfeed (vaak via Channable) omgezet. Alles wordt nauwkeurig gecontroleerd.
Optimalisatie: we monitoren de prestaties, lossen eventuele bugs op en optimaliseren campagnes met de nieuwe mogelijkheden.
Uitwerking (we maken het verschil met slimme tactieken)
Op basis van de planning bepalen we wanneer onze specialisten aan zet zijn. Bij nextlane® werken uitsluitend ervaren experts die een migratie van begin tot eind begeleiden. Voor elke discipline koppelen we één of meerdere specialisten, die verantwoordelijk zijn voor hun onderdeel. We stemmen regelmatig af met de klant en developers om niets te missen.
CRO: hierin geven we vooral advies en Flatline optimaliseert de volledige flow (homepage → categorie → product → winkelmand → checkout). We adviseren over alle cruciale elementen zoals reviews, social proof, cross-sells, urgency en checkoutflow. Regelmatige usability-checks zorgen voor een soepele ervaring.
SEO: we starten met een nulmeting (rankings, GSC-data, crawl, backlinks) en voeren technische checks uit voor én na livegang. Ook stellen we een redirectlijst op om posities te behouden.
Data: we inventariseren bestaande events en datakoppelingen, voeren technische checks uit en stellen een eventlijst op met meetpunten per kanaal (zoals GA4, Meta en Google Ads).
Advertising: de productfeed (vaak via Channable) is hierbij cruciaal. We richten een nieuw project in, briefen developers en zorgen dat mappings, regels en exports correct zijn ingesteld per kanaal. Met onze werkwijze blijven oude (bijv. Magento-)ID’s behouden in de nieuwe Shopify-setup, zodat alle productdata intact blijft in Google- en Meta-campagnes.
Tips & tricks
Geen migratie is hetzelfde, maar ervaring leert dat onderstaande punten altijd belangrijk zijn:
Werk met een backwards planning vanaf de gewenste live-datum.
Plan de livegang in een rustige periode met minder verkeer.
Breng kritieke onderdelen in kaart (bestsellers, betaalflow, koppelingen).
Definieer dealbreakers: wat mag absoluut niet misgaan.
Zorg voor continue communicatie tussen alle teams.
Het resultaat
In de eerste weken na de migratie zagen we direct een mooie stijging in conversieratio. Naast de stijgingen in omzet en gemiddelde orderwaarde, zien we ook dat we onze organische rankings behouden. Daarnaast is ook alle productdata in het Google Merchant Center bewaard gebleven, waardoor we ook daar geen dipje zagen. De volgende stap is om deze strategie verder uit te rollen naar andere landen en de internationalisering voor Rogelli verder op te pakken.
+42
+46
51
31
Neem contact op
Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende introductie.
"*" geeft vereiste velden aan